Specjalizujemy się w organizacji rachunkowości organizacji pozarządowych.
Na potrzeby jednostki opracujemy i wdrożymy Polityke Rachunkowości wraz z Załacznikami ( wg. UoR) lub Opis zasad prowadzenia uproszczonej ewidencji oraz wzory Zestawienia przychodów i kosztów (wg. załącznik nr 1 RMF) i Zestawienia przepływów finansowych (załącznik nr 2 RMF).
Jakie organizacje mogą prowadzić uproszczoną rachunkowość?
- Nowopowstałe organizacje porarzadowe (np. Stowarzyszenia, Fundacje, Kluby sportowe), które chcą prowadzić uproszczoną ewidencję księgową, muszą powiadomić Naczelnika Urzędu skarbowego w ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia działalności o podjętej decyzji.
- Zarejestrowane i działajace organizacje będą mogły skorzystać z uproszczeń w roku 2018 jeżeli powiadomią Naczelnika Urzędu skarbowego w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego oraz spełniają następujące warunki:
- działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1
- nieprowadzą działalności gospodarczej
- nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego
- w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa (poniżej), w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł ( warunek ten nie dotyczy nowopowstałych organizacji.
- osiągają przychody wyłącznie z:
- działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
- działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 29 września 1994r o rachunkowości (Art. 2ust.5); Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art.10a; art.4 ust.1); RMF z dnia 18 grudnia 2015r w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje.
Zasady prowadzenia uproszczonej ewidencji w organizacji.
Minister finansów w drodze rozporzadzenia z dnia z dnia 18 grudnia 2015 r.w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego określił sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów w celu określenia zobowiązania podatkowegow podatku dochodowym od osób prawnych, zwanej dalej „uproszczoną ewidencją” oraz warunki, jakim powinna odpowiadać uproszczona ewidencja. Jednocześnie Minister wskazuje w rozporządzeniu zakres informacji, które muszą być wskazane jako Zasady prowadzenia uproszczonej ewidencji w organizacji.
Podstawowy zakres informacji:
- określenia roku podatkowego w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.5)), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych”;
- opis systemu przetwarzania danych, przy czym w przypadku prowadzenia uproszczonej ewidencji w formie elektronicznej –opis systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów, procedur, funkcji w zależności od struktury oprogramowania,
- opis programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia i dostępu do danych oraz systemu ich przetwarzania, a także określenie wersji oprogramowania
- wskazanie daty rozpoczęcia eksploatacji oprogramowania;
- opis systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów.
UWAGA: W przypadku prowadzenia uproszczonej ewidencji w systemie teleinformatycznym warunkiem uznania uproszczonej ewidencji za prawidłową jest:
- określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia uproszczonej ewidencji;
- stosowanie programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść dokonywanych zapisów
- umożliwiającego wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym, zgodnie z wzorem uproszczonej ewidencji;
- przechowywanie zapisanych danych na informatycznych nośnikach danych, w sposób chroniący je przed zniszczeniem lub zniekształceniem, naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania lub ich modyfikacją w sposób nieuprawniony;
- przypisywanie podejmowanych w uproszczonej ewidencji działań, osobom fizycznym lub procesom, oraz umiejscawianie ich w czasie.
Podstawa prawna: RMF z dnia z dnia 18 grudnia 2015 r.w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego